Skip to main content

Biar Betul Soya Penyebab Kanser Payudara?




Assalamualaikum wbt.

Bila tengok gambar yang Asy kongsi ni, Asy pasti, ramai yang tertanya-tanya, betul ke soya ni boleh membawa kepada kanser?

Mitos ke realiti?

Realitinya ya. Soya yang GMO boleh menyebabkan kanser payudara. Tahu tak kewujudan Soya GMO ni? 

Pernah tak kita tahu, yang bila kita makan makanan yang ada Genetically Modified, dia akan bagi kesan pada badan kita?

Apa Itu Soya GMO ?
 
Okay, sebelum Asy teruskan sharing, Asy terangkan serba sedikit apa itu Genetically Modified ni. Genetik bagi suatu tanaman itu dah diubah supaya tanaman tersebut dapat hidup sihat dan ditanam secara besar-besaran. Supaya tanaman tu bebas daripada serangan penyakit.

Bila tanaman diserang penyakit, maka akan menyebabkan tanaman menjadi rosak. Bila tanaman rosak, rugilah kan sebab tanaman tersebut tak memberikan keuntungan (wang). Tanaman tu tak dapat dibekalkan untuk diproses. Contoh yang mudah ialah soya.

Once genetik soya tu dah berubah, maka siap sedialah sebab si pemakan soya yang dah diubah genetiknya itu (manusia) yang akan mendapat penyakit.

Perubahan genetik pada makanan manusia dan makanan binatang ni dah mula berkembang tahun 1996 di USA. Lama dah kan?

Ada satu kajian yang telah dilaksanakan di USA, yang mana mereka kaji babi yang dibagi makan GM Soy (soya yang sudah berubah genetiknya) dan juga babi yang dibagi makan soya yang tidak diubah genetiknya.

Nak tahu tak apa jadi?

Babi yang makan GM Soy tadi tu, berat uterinya meningkat 25% daripada babi yang tak makan GM Soy.

Juga, babi yang makan GM Soy tadi, mengalami 32% masalah gastrik berbanding babi yang tak makan GM Soy. Babi yang tak makan GM Soy ni, gastrik juga, tapi hanya dengan 12% sahaja.


Sumber Jurnal Rujukan: A long-term toxicology study on pigs fed a combined genetically modified (GM) soy and GM maize diet.
 
Hasil Kajian oleh: Judy A. Carman, Howard R. Vlieger, Larry J. Ver Steeg, Verlyn E. Sneller, Garth W. Robinson, Catherine A. Clinch-Jones, Julie I. Haynes, John W. Edwards. 

Dahsyatkan kesan makan makanan yang ber-GMO ni! 

Sebab tu pentingnya untuk kita, kalau nak pilih makanan soya ni terutamanya, pilihlah yang NON-GMO untuk menjaga kesihatan sendiri. Kalau tekak memang rasa nak sangat soya, minumlah ESP sebab diperbuat daripada Non-GMO Soy. Kicap pun ada yang Non-GMO, jenama Enaq. Mahal sikit harga sebotol kecil berbanding kicap biasa, tapi berbaloi untuk pelaburan kesihatan jangka masa panjang tau!


Bilangan Pesakit Kanser Payudara Semakin Meningkat!

 
Dalam akhbar Utusan Malaysia yang bertarikh 21 Oktober 2016 memaparkan tentang jangkaan bilangan pesakit kanser payudara yang dijangka melonjak naik 50% pada tahun 2025.

(Untuk baca berita secara penuh, http://www.utusan.com.my/gaya-hidup/kesihatan/pesakit-kanser-payudara-meningkat-50-peratus-1.397799)

Manakala dalam artikel yang ditulis oleh Michael Greger M.D. FACLM, yang bertajuk GMO Soy & Breast Cancer, berdasarkan satu kajian yang dibuat di Thailand, kepekatan racun yang disembur pada tanaman ada dalam badan (ia masuk melalui tumbuhan dan haiwan yang kita makan).

Menurut kajian, glyphosate yang berada dalam racun yang disembur pada tanaman bakal mengaktifkan reseptor estrogen, yang akan merangsang pembiakan sel kanser payudara manusia.

Di US, mereka gunakan GMO Soy ni sebagai sumber makanan bagi haiwan (ayam, lembu, babi).

Malaysia guna soya GMO ke Non-GMO punya soya? Cuba tengok gambar di bawah.



Bagaimana Nak Cegah Dari Kanser Payudara?

Kanser payudara bukanlah isu baru yang nak dibincangkan. Malah, mendengar nama saja sudah cukup menggerunkan kita, kan?

Kalau di Amerika, breast cancer merupakan masalah utama dalam kalangan wanita di sana. Biasanya, kalau breast cancer, pilihan yang kita nampak ialah kemoterapi.

Tapi, dalam kajian telah menunjukkan, resveratrol polifenol yang semula jadi ni dia menggalakkan apoptosis dalam kebanyakan sel-sel kanser, termasuklah kanser payudara.

Apa itu apoptopis?

Apoptopis ni bahasa ringkasnya ialah program kematian sel. Maksudnya, bila sel rosak apoptopis ini automatik akan on supaya sel boleh mati secara normal.

Tapi, jadi bahaya bila apoptopis ni rosak, sebab sel tak boleh nak mati. Jadi bila seseorang diserang kanser, program apoptopis dalam badan tak berfungsi, menyebabkan sel kanser tak boleh mati. Dan itu sebabnya sel-sel kanser merebak dengan saaaangat cepat dan membahayakan nyawa.

Macam yang kita semua tau, satu-satunya supplement Shaklee yang membekalkan 10 kali ganda resveratrol ialah Vivix.
Anggur muscadine mengandungi 10 kali ganda polifenol berbanding anggur biasa.

Jadi, Asid Elagik membantu meningkatkan imun sistem pesakit kanser payudara terutama mereka yang telah menjalani rawatan radiasi atau kemoterapi. Ia juga mengandungi resveratrol dan polyphenols yang berfungsi anti radang, antioksidan, anti tumor dan antimikrobial.

Sumber Jurnal Rujukan: The mediation of intracellular Ca2+ by resveratrol (2016)
Hasil tulisan: Jeffrey C Mecham
 

Apa Kata Mereka yang Ikhtiar Vivix untuk Kanser Payudara?

Testimoni 1: 
Lepas chemo, nampak lemah. 2 tahun amalkan Vivix, dah jadi bebas kanser payudara.



Testimoni 2: 
Sel kanser dah tumbuh lepas amalkan Vivix.



Testimoni 3: 
3 bulan amalkan Vivix, breast lump mengecil daripada sebesar 50 sen lama jadi sebesar 5 sen.


Perlukan Vivix? Atau ESP? Atau tak tau vitamin apa yang sesuai dengan anda?

Klik saja pada gambar bawah ni, untuk sebarang pertanyaan dan konsultasi percuma.

www.wasap.my/60148516241
Klik gambar ini untuk wassap Asy ya! 014 851 6241

Semoga ketemu lagi di entri lain! 

Comments

Popular posts from this blog

6 Perkara Best Travel dengan Bas Sani Express

Assalamualaikum wbt. Semalam, tamatlah sesi #teamrayaperlis dengan keluarga sebelah suami.  Korang still beraya lagi ke tu? Hehe takpe, raya kan sebulan. Entri kali ni, Asy just nak bagi review tentang perkhidmatan Bas Sani Express memandangkan kami menggunakan perkhidmatan bas awam untuk pulang ke Perlis. Sebab ETS habis, flight pula ya Allah, harga dekat nak sama gaji bulanan kami laki bini. First time raya dengan suami dan keluarga belah suami, jadi kalut sikitlah nak book kenderaan. Bas Sani ni pun alhamdulillah kamu dapat tang malam raya. Esok nak raya, kami dok takbir atas bas. Asalnya nak balik Jumaat malam atau Sabtu pagi, tapi tak ada rezeki sebab both time yang kami nak tu, tiket Sani Express dah fully-booked. Harga one way tiket untuk 1 dewasa ke Kangar ialah RM 57.80 Oh ya sebelum lupa. Asy book online saja tiket bas ni. Sebab stress dengan kesesakan Klang masa nak pergi walk-in beli tiket ETS, konon-kononnya nak balik naik ETS je. Lepas settle

Nafkah Zahir v/s Nafkah Batin

Bismillahirrahmanirrahiim Assalamualaikum wbt Happy New Year readers! Still valid lagi tak? Haha. Okay mohon ampun, mohon maaf. Berhabuk dah blog. Ucap New Year pun lambat. Sebab ada kekangan internet dan kekangan masa (alasan tapi ini betul-betul) Okay, Asy pernah janji kan nak share sedikit tentang nafkah zahir dan nafkah batin di FB. Sebenarnya, Asy masih terima mesej-mesej dari kawan-kawan yang sedikit bermasalah dengan nafkah zahir dan nafkah batin. Macam-macam cerita yang Asy terima. Taknak cakap panjang, Asy terangkan serba sedikit tentang nafkah. Apa Itu Nafkah? Nafkah ialah membelanjakan harta untuk diri sendiri dan orang di bawah tanggungannya. Orang dalam tanggungan secara ringkasnya ISTERI, ANAK-ANAK, HAMBA dan IBU BAPA YANG FAQIR. (Info lanjut boleh digali dalam kitab Raudah at-Talibiin & Fiqh al-Manhaji) Apa Dia Nafkah Zahir Isteri? Makan minum. Pakaian (baju jalan-jalan, baju raya, baju tidur, baju kerja) Duit poket bulanan

Itinerari 3 Hari 2 Malam di Melaka

Assalamualaikum wbt. Minggu lepas, Encik Fikri dan Puan Asyrafiah telah memanjangkan kaki-kaki mereka ke Melaka. Atau perkataan yang lebih tepat, kami telan ber shot-vacation   ke sana sempena cuti sebenarnya. Kalau tak cuti, tak sampailah ke Melaka dan berlama-lama. Inilah route map yang dipaparkan oleh Google Map. Kebetulan pula, cuti kami sama. Sekolah memang banyak cuti, tapi suami Asy bukanlah cikgu. Jadi, bersempena cuti yang boleh kata panjang sikitlah ni, kami plan untuk jalan-jalan ke Melaka sambil menyambut ulang tahun perkahwinan kami yang pertama. Alhamdulillah, sekejap saja dah setahun. Kenapa Pilih Melaka? Sebab kami dua-dua pencinta sejarah. Suka sejarah. Tambahan pula, cuti taklah panjang mana. Kalau tak, mungkin dah sampai Mekah. Eh. Eh. Maka, inilah sedikit coretan ikhlas dari Asy mengenai tempat-tempat yang kami jelajah sepanjang berada di Melaka. Hari Pertama: Check In Hotel – Pantai Klebang – River Cruise Prima Hotel, Melak