Skip to main content

5 Tips Memilih Minyak Ikan yang Berkualiti Tinggi



Assalamualaikum wbt.

Semenjak dua menjak ni, ramai pulak yang risik-risik minyak ikan dengan Asy. Maklumlah, minyak ikan ni elok untuk masalah semput, sakit lutt, batuk-batuk dan obesiti. Banyak lagilah kebaikan minyak ikan ni sebenarnya.

Disebabkan soalan-soalan mereka ni, Asy nak buat satu entri khas nak bocorkan pada korang semua, tips pilih minyak ikan yang memang terbaik dan the bomb!
Dah makan minyak ikan ke hari ni?
Biasanya, korang pilih minyak ikan ni macam mana?

Ikut harga paling murah? Atau bila bila minyak ikan ni di promosi saja?

Jadi, apa kata korang cuba tips yang Asy bagi ni. Dapatlah beli minyak ikan yang berkualiti tinggi dan elok untuk kesihatan, kan?

1# Melalui proses penyulingan yang maksimum.

Omega Guard melalui proses penyulingan sebanyak 3 peringkat untuk memekatkan Omega 3 dan menyingkirkan bahan-bahan tercemar.

2# Selaras dengan Gred Farmaseutikal.

Secara ringkasnya, nak dapat pengiktirafan gred farmaseutikal Omega 3 bukanlah mudah sebab dia akan melalui pemeriksaan yang paling ketat, mengikut garis panduan kualiti Omega 3 yang ditetapkan oleh kerajaan.

Gred yang menepati gred farmaseutikal ialah mengandungi minyak ikan sebanyak 85% dan ke atas. Asy ulang, minyak ikan okay? Bukan lemak ikan.

3# Mengandungi DHA & EPA yang Tinggi.

Haaaa, untung korang yang baca entri ni sebab Asy nak share cara nak tahu kepekatan dan ketulenan Omega 3 dalam sesuatu minyak ikan tu. Ini Asy sharekan perkongsian dari Puan Nurul Aziyana.

Sebelum Asy explain lebih lanjut, di sini Asy tempelkan perbezaan kuantiti EPA & DHA yang terkandung dalam beberapa jenis minyak ikan.
Shaklee always give you the best!
Okay, korang boleh guna formula ni untuk tahu tahap kepekatan Omega 3 dalam minyak ikan yang korang makan (I is confirmlah choose Omega Guard)

(EPA + DHA) / Total fish oil per serving

Contoh dalam gambar ni brand Shaklee Ada 1000mg total fish oil per serving, EPA 540 mg manakala DHA 360mg

Jadi, (540+360)/1000 = 0.9

Bila dijadikan dalam peratus, kita dapat 90%

Jika minyak ikan tu kurang dari 30% dari peratusan Omega 3, ia adalah tidak termasuk dalam gred farmaseutikal. Bermakna, ianya kurang tulen dan tidak pekat. Rugi duit.

Buatlah pilihan yang bijak, okay gaissss!

4# Lengkap dengan 7 Spektrum Omega 3.

Pernah ke tak pernah kita tahu, yang  Omega Guard ni lengkap dengan 7 jenis asid lemak? Jenama lain Asy tak pasti sebab tak pernah consume kan. Yang Asy tau, jenama Shaklee je.

Omega Guard mengandungi Omega 3, DHA, EPA, ALA, Omega 6, Omega 11 dan Omega 9. 

Cuba cek minyak ikan korang, sama standard macam Omega Guard ke tak?

5# Mendapat Pengiktirafan dari Friend of The Sea.

Pernah tahu tak apakah itu Friend of The Sea? Friend of The Sea ni secara umumnya ialah sebuah organisasi NGO yang menjaga habitat lautan marin. Ini bermaksud, pihak Shaklee punya sumber ikan untuk buat minyak ikan ini adalah tak menjejaskan alam sekitar dan berkualiti tinggi.

Okay, inilah 5 tips yang Asy kongsikan dengan anda.

Jadi, selamat bershopping minyak ikan yang terbaik, berkualiti dan berbaloi dengan duit yang dilaburkan.



Luv,
Asyrafiah Sabri
Pencinta Minyak Ikan untuk Elak Kanser.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

6 Perkara Best Travel dengan Bas Sani Express

Assalamualaikum wbt. Semalam, tamatlah sesi #teamrayaperlis dengan keluarga sebelah suami.  Korang still beraya lagi ke tu? Hehe takpe, raya kan sebulan. Entri kali ni, Asy just nak bagi review tentang perkhidmatan Bas Sani Express memandangkan kami menggunakan perkhidmatan bas awam untuk pulang ke Perlis. Sebab ETS habis, flight pula ya Allah, harga dekat nak sama gaji bulanan kami laki bini. First time raya dengan suami dan keluarga belah suami, jadi kalut sikitlah nak book kenderaan. Bas Sani ni pun alhamdulillah kamu dapat tang malam raya. Esok nak raya, kami dok takbir atas bas. Asalnya nak balik Jumaat malam atau Sabtu pagi, tapi tak ada rezeki sebab both time yang kami nak tu, tiket Sani Express dah fully-booked. Harga one way tiket untuk 1 dewasa ke Kangar ialah RM 57.80 Oh ya sebelum lupa. Asy book online saja tiket bas ni. Sebab stress dengan kesesakan Klang masa nak pergi walk-in beli tiket ETS, konon-kononnya nak balik naik ETS je. Lepas settle

Nafkah Zahir v/s Nafkah Batin

Bismillahirrahmanirrahiim Assalamualaikum wbt Happy New Year readers! Still valid lagi tak? Haha. Okay mohon ampun, mohon maaf. Berhabuk dah blog. Ucap New Year pun lambat. Sebab ada kekangan internet dan kekangan masa (alasan tapi ini betul-betul) Okay, Asy pernah janji kan nak share sedikit tentang nafkah zahir dan nafkah batin di FB. Sebenarnya, Asy masih terima mesej-mesej dari kawan-kawan yang sedikit bermasalah dengan nafkah zahir dan nafkah batin. Macam-macam cerita yang Asy terima. Taknak cakap panjang, Asy terangkan serba sedikit tentang nafkah. Apa Itu Nafkah? Nafkah ialah membelanjakan harta untuk diri sendiri dan orang di bawah tanggungannya. Orang dalam tanggungan secara ringkasnya ISTERI, ANAK-ANAK, HAMBA dan IBU BAPA YANG FAQIR. (Info lanjut boleh digali dalam kitab Raudah at-Talibiin & Fiqh al-Manhaji) Apa Dia Nafkah Zahir Isteri? Makan minum. Pakaian (baju jalan-jalan, baju raya, baju tidur, baju kerja) Duit poket bulanan

Itinerari 3 Hari 2 Malam di Melaka

Assalamualaikum wbt. Minggu lepas, Encik Fikri dan Puan Asyrafiah telah memanjangkan kaki-kaki mereka ke Melaka. Atau perkataan yang lebih tepat, kami telan ber shot-vacation   ke sana sempena cuti sebenarnya. Kalau tak cuti, tak sampailah ke Melaka dan berlama-lama. Inilah route map yang dipaparkan oleh Google Map. Kebetulan pula, cuti kami sama. Sekolah memang banyak cuti, tapi suami Asy bukanlah cikgu. Jadi, bersempena cuti yang boleh kata panjang sikitlah ni, kami plan untuk jalan-jalan ke Melaka sambil menyambut ulang tahun perkahwinan kami yang pertama. Alhamdulillah, sekejap saja dah setahun. Kenapa Pilih Melaka? Sebab kami dua-dua pencinta sejarah. Suka sejarah. Tambahan pula, cuti taklah panjang mana. Kalau tak, mungkin dah sampai Mekah. Eh. Eh. Maka, inilah sedikit coretan ikhlas dari Asy mengenai tempat-tempat yang kami jelajah sepanjang berada di Melaka. Hari Pertama: Check In Hotel – Pantai Klebang – River Cruise Prima Hotel, Melak