Skip to main content

Tips Pilih Supplement yang Selamat









Assalamualaikum wbt

Lately, ramai yang refuse untuk makan supplement. Alasannya nanti buah pinggang bermasalah. Pegang pada satu kata sampai bila-bila, sedangkan tak tahu hujung pangkal.

Memang makan supplement, buah pinggang kita akan rosak. Tapi, tau tak supplement yang macam mana?

Haaaa itulah. Kena ada ilmu sistur, brothers. Jangan main pukul rata semua supplement tu membawa kepada buah pinggang bermasalah. Supplement yang menyumbang ke arah rosaknya buah pinggang ialah vitamin sintetik.

Apakah Dia Vitamin Sintetik Tu?

Ramai yang tak tahu atau malas nak ambil tahu, bahawasanya kewujudan vitamin sintetik ini sangat merbahaya. Secara generalnya, vitamin sintetik ialah vitamin buatan. Bila sesuatu benda itu buatan, bermaksud ia bukanlah asli.

Tak takut ke kesan telan supplement yang bukan asli setiap hari?

And yes! Vitamin sintetik yang masuk dalam badan ni akan menyebabkan SISTEM BADAN KITA BERUBAH tau!

Macam Mana Nak Bezakan Vitamin Sintetik dan Vitamin Semulajadi?

1) Vitamin Sintetik Tak Larut Air dan Tak Larut Lemak!

Macam mana nak tau? Simple, boleh buat ujikaji sendiri, untuk sendiri nampak hasilnya. Tapi, sila kenal pasti dulu vitamin yang anda makan tu dalam kategori larut air atau larut lemak ya.

Vitamin yang larut dalam air contohnya Vitamin B dan Vitamin C.

Cara buat uji kaji status vitamin larut air:

  • ·         Ambil vitamin anda dan rendamkan dalam gelas yang mengandungi air sepruh gelas  selama 5 jam.
  • ·         Selepas 5 jam, boleh tengok sama ada vitamin anda larut dalam air atau tidak.

Vita-C yang berkhasiat tinggi.


Vitamin yang larut dalam lemak pula ialah Vitamin A, D, E dan K.

Cara buat uji kaji status vitamin larut lemak:


  • ·         Rendamkan vitamin anda dalam lemak (minyak masak) selama 3 hari.

  • ·         Selepas 3 hari, cuba cek. Larut ke tak vitamin anda.


Vitamin Larut Lemak


Vitamin Shaklee yang bersifat semula jadi ni, memang larut air, yang mana boleh didigest melalui air kencing. Juga bersifat larut lemak, yang mana boleh simpan dalam badan untuk kegunaan badanlah kan.

Vitamin korang macam mana?

2) Vitamin Sintetik diperbuat daripada bahan kimia.

Asy ambil contoh yang mudah, Vitamin C (because I love this Vitamin so muchy-muchy). Vitamin C yang sintetik (bukan Vita-C Shaklee okay) diperbuat daripada bahan kimia dengan berpandukan empirical formulanya (ini masuk chapter Chemistry okay)

Vitamin C atau nama kimianya Ascorbic Acid, membawa empirical formula C3H403. Maka, molekul-molekul kimia pun dijana asalkan mengikut empirical formula ascorbic acid tadi untuk hasilkan Vitamin C. 

Empirical Formula untuk Vita-C

Berbeza dengan vitamin semula jadi. Contoh Vita-C Shaklee yang sebotol boleh tahan untuk makan selama 6 bulan (jimat gila!) ni, diperbuat dari ekstrak buah limau dan jagung. Fiber-fiber juga tak dimasukkan tau! Hanyak ambil intipati sahaja untuk pastikan badan sihat.

3) Vitamin Sintetik Murah!

Murahlah sebabnya kos bahan nak buat vitamin tu tak mahal.

Kos bahan murah, kualiti pun tak ada, malah bagi kesan buruk lagi pada badan. Hmmmm.

Jangan sebab nak berjimat dalam makan vitamin, tapi beri kesan merosakkan badan tau.

4) Vitamin Sintetik Meninggalkan Kesan Warna

Satu lagi cara untuk uji vitamin anda tu vitamin sintetik atau vitamin semulajadi ialah warnanya.

Genggam vitamin anda di luar suhu bilik. Kalau warnanya melekat pada tapak tangan korang, hmmmm faham-fahamlah ye. Vitamin tu ada pewarna. Silap-silap rasa pun bukan rasa vitamin yang asli.

Kalau B-Complex contohnya. Warna dia kuning pekat, bukan sebab pewarna tapi sebab memang itulah warnanya. Genggam di luar suhu bilik, warna B-Complex tu tak lekat pun dekat tangan.

Sebab tu lah penting sangatlah kena tahu jenis vitamin anda. Supaya badan makin sihatlah kan bila makan supplement. Bila makan supplement tapi makin sakit, ada something wrong di situ.

Apa Contoh Vitamin Semulajadi?

Vitamin pilihan Asy kerana Always Green, Always Safe, Always Work.

Off course Asy pilh Shaklee. Sebab Shaklee satu-satunya company yang ada landmark study, diperbuat daripada 100% bahan semula jadi. Ada ladang sendiri untuk tanam tumbuhan yang perlu untuk menghasilkan vitamin tu.

Paling best, harga dia standing dengan kualiti tau. Insya Allah berbaloi-baloi sebagai pelaburan kesihatan korang. Asy already 7 years and still counting to be health with Shaklee.

Kalau ada apa-apa nak tanya tentang Shaklee, mai roger Asy,

014 851 6241

Atau boleh terus klik gambar di bawah untuk direct connected dengan Asy okay?

Ejen Shaklee Bandar Sultan Suleiman, Port Klang, Seri Perantau, Kg Delek, Rantau Panjang




Luv,
Asyrafiah Sabri
Pengedar Sah Shaklee Anda.

Comments

Popular posts from this blog

6 Perkara Best Travel dengan Bas Sani Express

Assalamualaikum wbt. Semalam, tamatlah sesi #teamrayaperlis dengan keluarga sebelah suami.  Korang still beraya lagi ke tu? Hehe takpe, raya kan sebulan. Entri kali ni, Asy just nak bagi review tentang perkhidmatan Bas Sani Express memandangkan kami menggunakan perkhidmatan bas awam untuk pulang ke Perlis. Sebab ETS habis, flight pula ya Allah, harga dekat nak sama gaji bulanan kami laki bini. First time raya dengan suami dan keluarga belah suami, jadi kalut sikitlah nak book kenderaan. Bas Sani ni pun alhamdulillah kamu dapat tang malam raya. Esok nak raya, kami dok takbir atas bas. Asalnya nak balik Jumaat malam atau Sabtu pagi, tapi tak ada rezeki sebab both time yang kami nak tu, tiket Sani Express dah fully-booked. Harga one way tiket untuk 1 dewasa ke Kangar ialah RM 57.80 Oh ya sebelum lupa. Asy book online saja tiket bas ni. Sebab stress dengan kesesakan Klang masa nak pergi walk-in beli tiket ETS, konon-kononnya nak balik naik ETS je. Lepas settle

Nafkah Zahir v/s Nafkah Batin

Bismillahirrahmanirrahiim Assalamualaikum wbt Happy New Year readers! Still valid lagi tak? Haha. Okay mohon ampun, mohon maaf. Berhabuk dah blog. Ucap New Year pun lambat. Sebab ada kekangan internet dan kekangan masa (alasan tapi ini betul-betul) Okay, Asy pernah janji kan nak share sedikit tentang nafkah zahir dan nafkah batin di FB. Sebenarnya, Asy masih terima mesej-mesej dari kawan-kawan yang sedikit bermasalah dengan nafkah zahir dan nafkah batin. Macam-macam cerita yang Asy terima. Taknak cakap panjang, Asy terangkan serba sedikit tentang nafkah. Apa Itu Nafkah? Nafkah ialah membelanjakan harta untuk diri sendiri dan orang di bawah tanggungannya. Orang dalam tanggungan secara ringkasnya ISTERI, ANAK-ANAK, HAMBA dan IBU BAPA YANG FAQIR. (Info lanjut boleh digali dalam kitab Raudah at-Talibiin & Fiqh al-Manhaji) Apa Dia Nafkah Zahir Isteri? Makan minum. Pakaian (baju jalan-jalan, baju raya, baju tidur, baju kerja) Duit poket bulanan

Itinerari 3 Hari 2 Malam di Melaka

Assalamualaikum wbt. Minggu lepas, Encik Fikri dan Puan Asyrafiah telah memanjangkan kaki-kaki mereka ke Melaka. Atau perkataan yang lebih tepat, kami telan ber shot-vacation   ke sana sempena cuti sebenarnya. Kalau tak cuti, tak sampailah ke Melaka dan berlama-lama. Inilah route map yang dipaparkan oleh Google Map. Kebetulan pula, cuti kami sama. Sekolah memang banyak cuti, tapi suami Asy bukanlah cikgu. Jadi, bersempena cuti yang boleh kata panjang sikitlah ni, kami plan untuk jalan-jalan ke Melaka sambil menyambut ulang tahun perkahwinan kami yang pertama. Alhamdulillah, sekejap saja dah setahun. Kenapa Pilih Melaka? Sebab kami dua-dua pencinta sejarah. Suka sejarah. Tambahan pula, cuti taklah panjang mana. Kalau tak, mungkin dah sampai Mekah. Eh. Eh. Maka, inilah sedikit coretan ikhlas dari Asy mengenai tempat-tempat yang kami jelajah sepanjang berada di Melaka. Hari Pertama: Check In Hotel – Pantai Klebang – River Cruise Prima Hotel, Melak