Skip to main content

17 Jenis Smoothies Untuk Berbuka

Assalamualaikum wbt semua.

Yes, Kita berjumpa lagi.

Bulan puasa ke tak bulan puasa ke, kerunsingan seorng ibu atau isteri itu tetap sama.

Nak masak apa?

Bila tanya suami, dia balas, "Ikut sayanglah."

Rasa macam nak bertukar jadi gorilla. Bagilah cadangan ye tak? Kita ni bolehlah laju-laju pergi cari bahan. Nak nak lagi bulan puasa ni, lagilah rasa nak masak something yang special-special. Yang best-best.



Kadang kan, kalau Asy lah. Masak ni sebenarnya satu kepuasan diri. Tak rasa masak tu sebagai beban sebab suka masak walaupun taklah pandai mana pun nak masak.

Pernah sebelum kahwin, Asy bagitau pada Mr Fikri,

"Saya bukan perempuan lemah-lembut ibarat wanita Melayu terakhir. Saya tegas dan garang orangnya. Susah nak bertolak-ansur. Saya juga tak cantik persis model. Saya kuat makan tapi tak tau masak. Saya suka tidur. Awak rasa, betul ke awak nak saya jadi isteri awak?"

Yes, kau bayangkan dengan muka Asy yang serius tu. Dia nak buat lawak pun terbantut kot. Hahaha. Alhamdulillah, jumpa seorang lelaki asing yang boleh terima insan serba kekurangan ni. Eh-eh. Termelalut pulak.

Okay semuaaaa. Bukanlah resepi masakan yang Asy nak kongsi harini, tapi Asy nak share dengan korang senarai jus-jus, smoothies yang sihat berkhasiat dan pastinya lazat, yang boleh korang buat sepanjang Ramadhan dan sepanjang tahun.


 1) Tengah diet dan nak minuman yang KENYANG? 
Cuba yang ini tau!



2) Meal Shakes Chocolate Banana Smoothie yang sangat-sangatlah menarik kanak-kanak nak berbuka.
 


3) Kale Booster Smoothie
 



4) Cinch Strawberry Kiwi Smoothie, kaya dengan protein tau!
 



 5) Cinch + Smoothie + Milk +Buah-buahan pilihan anda!
 



6) Nutriferon Cooler yang kalau lalu tekak, sejukkkk je!
 



7) Vivix & Dragon Fruit 
 


8) Sesuai sangatlah untuk bulan puasa 
 


 9) Iced / Hot Lemon Cinch Tea.

10) Boost Immune dengan Jus Ini!
 



11) Lets Break-fast dengan Vivix dan tembikai!
 



12) My Favourite, Mango Smothie!
 


13) Vivix Grape Smoothie yang Takkan Mengecewakan!
 


14) Tengah cari minuman berbuka yang kaya dengan serat? Try ini gais! 
 


15) Shake-shake Strawberry Lemonade!
 


16) Apa kata minum Vita-C Booster pulak? 
Kalau tak pernah try, kena laju-laju try!
 
 

17) Vivix Cooler yang memang UMPH!
 

Berpeluh ke tak berpeluh?

Dalam 17 resepi yang Asy share ni, baru dan buat 1 je uolz. Kehkehkeh. Nanti kalau korang dah buat mana-mana satu dari 17 resepi ni, uploadlah dalam FB tau! Bolehlah Asy jamu mata.

Maka di Ramadhan yang berbaki, marilah kita mula tukar gaya hidup minuman kita, minum yang sihat-sihat gitu.

Asy harap entri ni dapat bantu mommies dan para isteri untuk sediakan air berbuka nanti. We need to be creataive kan untuk attract ahli keluarga kita sihat.

Keluarga sihat, kita pun gembira! Yeahhhh.

Ok guys, thank you for reading. Esok kita jumpa lagi, ya?

Assalamualaikum wbt.


Comments

  1. Asy.. Semua nya menyelerakan.

    Rasa nak beli Blender Ferrano tu.. Beli buah.. Ais kiub banyak banyak.. Hari hari minum smoothies kan.. Nyummehhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak nidaaa.. Asy yang tulis entry ni pun macam nak menangis tengok smoothies ni kak.

      Jom kak, Asy belum dan lagi grab Ferrano itu. Kihkihkih

      Delete
    2. Ferrano oh ferrano.. Come to us. Hihi. Sementara ferrano dah on d way, kita pakai Panasonic ja. Aduh Asy.. Trrgoda lagi.. Hihi

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

6 Perkara Best Travel dengan Bas Sani Express

Assalamualaikum wbt. Semalam, tamatlah sesi #teamrayaperlis dengan keluarga sebelah suami.  Korang still beraya lagi ke tu? Hehe takpe, raya kan sebulan. Entri kali ni, Asy just nak bagi review tentang perkhidmatan Bas Sani Express memandangkan kami menggunakan perkhidmatan bas awam untuk pulang ke Perlis. Sebab ETS habis, flight pula ya Allah, harga dekat nak sama gaji bulanan kami laki bini. First time raya dengan suami dan keluarga belah suami, jadi kalut sikitlah nak book kenderaan. Bas Sani ni pun alhamdulillah kamu dapat tang malam raya. Esok nak raya, kami dok takbir atas bas. Asalnya nak balik Jumaat malam atau Sabtu pagi, tapi tak ada rezeki sebab both time yang kami nak tu, tiket Sani Express dah fully-booked. Harga one way tiket untuk 1 dewasa ke Kangar ialah RM 57.80 Oh ya sebelum lupa. Asy book online saja tiket bas ni. Sebab stress dengan kesesakan Klang masa nak pergi walk-in beli tiket ETS, konon-kononnya nak balik naik ETS je. Lepas settle

Nafkah Zahir v/s Nafkah Batin

Bismillahirrahmanirrahiim Assalamualaikum wbt Happy New Year readers! Still valid lagi tak? Haha. Okay mohon ampun, mohon maaf. Berhabuk dah blog. Ucap New Year pun lambat. Sebab ada kekangan internet dan kekangan masa (alasan tapi ini betul-betul) Okay, Asy pernah janji kan nak share sedikit tentang nafkah zahir dan nafkah batin di FB. Sebenarnya, Asy masih terima mesej-mesej dari kawan-kawan yang sedikit bermasalah dengan nafkah zahir dan nafkah batin. Macam-macam cerita yang Asy terima. Taknak cakap panjang, Asy terangkan serba sedikit tentang nafkah. Apa Itu Nafkah? Nafkah ialah membelanjakan harta untuk diri sendiri dan orang di bawah tanggungannya. Orang dalam tanggungan secara ringkasnya ISTERI, ANAK-ANAK, HAMBA dan IBU BAPA YANG FAQIR. (Info lanjut boleh digali dalam kitab Raudah at-Talibiin & Fiqh al-Manhaji) Apa Dia Nafkah Zahir Isteri? Makan minum. Pakaian (baju jalan-jalan, baju raya, baju tidur, baju kerja) Duit poket bulanan

Itinerari 3 Hari 2 Malam di Melaka

Assalamualaikum wbt. Minggu lepas, Encik Fikri dan Puan Asyrafiah telah memanjangkan kaki-kaki mereka ke Melaka. Atau perkataan yang lebih tepat, kami telan ber shot-vacation   ke sana sempena cuti sebenarnya. Kalau tak cuti, tak sampailah ke Melaka dan berlama-lama. Inilah route map yang dipaparkan oleh Google Map. Kebetulan pula, cuti kami sama. Sekolah memang banyak cuti, tapi suami Asy bukanlah cikgu. Jadi, bersempena cuti yang boleh kata panjang sikitlah ni, kami plan untuk jalan-jalan ke Melaka sambil menyambut ulang tahun perkahwinan kami yang pertama. Alhamdulillah, sekejap saja dah setahun. Kenapa Pilih Melaka? Sebab kami dua-dua pencinta sejarah. Suka sejarah. Tambahan pula, cuti taklah panjang mana. Kalau tak, mungkin dah sampai Mekah. Eh. Eh. Maka, inilah sedikit coretan ikhlas dari Asy mengenai tempat-tempat yang kami jelajah sepanjang berada di Melaka. Hari Pertama: Check In Hotel – Pantai Klebang – River Cruise Prima Hotel, Melak