Skip to main content

5 Tips Bangun Pagi dengan Cergas


Assalamualaikum wbt

Bangun pagi dengan keadaan yang lesu, longlai, lemau adalah perkara yang tak best bagi kita semua, kan?

Macam mana nak best, sebab bangun pagi tu lah menentukan mood kita hari tu.

Kalau bangun lesu, terkejar-kejar nak buat breakfast, Subuh pun lewat, maka kita dah memulakan hari kita dengan tak best. Serius Asy cakap.

So, Asy nak share few tips yang Asy amalkan, dan memang alhamdulillah sangat-sangat membantu Asy boleh bangun awal dan start my day to settle down kerja-kerja rumah.

1 # Buat Senaman Ringkas pada Waktu Petang.

Kalau mampu berzumba, lagi bagus.

Kalau tak larat, buat senaman ringkas-ringkas je contohnya buat sit-up 5 kali ke. Lompat bintang 10 kali ke.

Jangan malas-malas tau mal senam. Kalau tak, nanti badan lesu bila peluh tak keluar dari badan.

Badan pun rilex je tak diregangkan.

2 # Jangan Makan Makanan yang Berat 2 Jam Sebelum Tidur

Sebab apa tak boleh?

Masa sedang tidur, badan kita ni nak proses apa yang perlu untuk dibuang bangun pagi esoknya. Bila kita makan sebelum tidur, maka kita bagi kerja tambahan pada usus, means usus kena kerja kuat untuk proses makanan-makanan yang baru masuk.

Usus penat tau! Tak sayang usus ke?

3 # Tidur Hari Ini, Bangun Esok.

Atau kata singkatnya, tidurlah awal. Sebelum jam 12.00am tu, mae sure kita dah tidur.

Asy ingat, lecturer Asy, Ustazah Sarah pernah pesan, malam bukanlah masa untuk kita nak struggle study, sebaliknya malam adalah masa untuk berehat. Antara yang Asy cuba amalkan dari masa study sampai sekarang.

Kalau dah ada baby tu lain ceritalah tauuuu.

4 # Konsisten dengan Ostematrix.


Antara kebaikan Ostematrix ni, dia bantu untuk betulkan balik otot-otot yang tegang masa kita tidur.

Ostematrix ni juga, dia bantu jaga kepadatan tulang tau, sesuai untuk orang yang tak lalu nak telan susu macam Asy.

Plus, Ostematrix ni masa kita tidur, dia berkerja untuk lancarkan sistem pembuangan tau.

Sebab tu, kalau sebelum tidur makan Ostematrix, memang akan rasa badan ringan je bila nak bangun. Bangin tidur pun on time dan dapat membuang dengan selesa.

5 # Amalkan Vita-Lea.


Vita-lea juga penting untuk diamalkan pada waktu pagi untuk bantu badan rasa cergas dan tak lemau untuk berkerja atau belaajr all the day.

Macam biasa, kalau nak Vita-Lea ke Ostematrix ke, roger Asy, okay? Klik je nombor telefon Asy bawah ni.

014 851 6241

Selamat mencuba 5 tips mudah dari Asy!

Luv,
Asyrafiah Sabri
Tidur Awal, Badan Cergas.

Comments

  1. time studi dulu, agak liat bangun awal. Apanya tak asyik layan k-drama marathon..haha..sekarang dah ada anak, kenalah tidur awal sama-sama diaorang.Nanti susah nak bangun pi sekolah pulak.

    ReplyDelete
  2. Best kan kalau bangun pagi mudah je...
    Cm kakina memang dah terbiasa bangun seawal pagi...tu lagi ditambah dengan Kalsium hebat shaklee..memang power wei...syok tido syok bangun...

    ReplyDelete
  3. no 2 tu agak susah nak elak. kadang2 tu lepas anak tido maknya lapa ahah

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

6 Perkara Best Travel dengan Bas Sani Express

Assalamualaikum wbt. Semalam, tamatlah sesi #teamrayaperlis dengan keluarga sebelah suami.  Korang still beraya lagi ke tu? Hehe takpe, raya kan sebulan. Entri kali ni, Asy just nak bagi review tentang perkhidmatan Bas Sani Express memandangkan kami menggunakan perkhidmatan bas awam untuk pulang ke Perlis. Sebab ETS habis, flight pula ya Allah, harga dekat nak sama gaji bulanan kami laki bini. First time raya dengan suami dan keluarga belah suami, jadi kalut sikitlah nak book kenderaan. Bas Sani ni pun alhamdulillah kamu dapat tang malam raya. Esok nak raya, kami dok takbir atas bas. Asalnya nak balik Jumaat malam atau Sabtu pagi, tapi tak ada rezeki sebab both time yang kami nak tu, tiket Sani Express dah fully-booked. Harga one way tiket untuk 1 dewasa ke Kangar ialah RM 57.80 Oh ya sebelum lupa. Asy book online saja tiket bas ni. Sebab stress dengan kesesakan Klang masa nak pergi walk-in beli tiket ETS, konon-kononnya nak balik naik ETS je. Lepas settle

Nafkah Zahir v/s Nafkah Batin

Bismillahirrahmanirrahiim Assalamualaikum wbt Happy New Year readers! Still valid lagi tak? Haha. Okay mohon ampun, mohon maaf. Berhabuk dah blog. Ucap New Year pun lambat. Sebab ada kekangan internet dan kekangan masa (alasan tapi ini betul-betul) Okay, Asy pernah janji kan nak share sedikit tentang nafkah zahir dan nafkah batin di FB. Sebenarnya, Asy masih terima mesej-mesej dari kawan-kawan yang sedikit bermasalah dengan nafkah zahir dan nafkah batin. Macam-macam cerita yang Asy terima. Taknak cakap panjang, Asy terangkan serba sedikit tentang nafkah. Apa Itu Nafkah? Nafkah ialah membelanjakan harta untuk diri sendiri dan orang di bawah tanggungannya. Orang dalam tanggungan secara ringkasnya ISTERI, ANAK-ANAK, HAMBA dan IBU BAPA YANG FAQIR. (Info lanjut boleh digali dalam kitab Raudah at-Talibiin & Fiqh al-Manhaji) Apa Dia Nafkah Zahir Isteri? Makan minum. Pakaian (baju jalan-jalan, baju raya, baju tidur, baju kerja) Duit poket bulanan

Itinerari 3 Hari 2 Malam di Melaka

Assalamualaikum wbt. Minggu lepas, Encik Fikri dan Puan Asyrafiah telah memanjangkan kaki-kaki mereka ke Melaka. Atau perkataan yang lebih tepat, kami telan ber shot-vacation   ke sana sempena cuti sebenarnya. Kalau tak cuti, tak sampailah ke Melaka dan berlama-lama. Inilah route map yang dipaparkan oleh Google Map. Kebetulan pula, cuti kami sama. Sekolah memang banyak cuti, tapi suami Asy bukanlah cikgu. Jadi, bersempena cuti yang boleh kata panjang sikitlah ni, kami plan untuk jalan-jalan ke Melaka sambil menyambut ulang tahun perkahwinan kami yang pertama. Alhamdulillah, sekejap saja dah setahun. Kenapa Pilih Melaka? Sebab kami dua-dua pencinta sejarah. Suka sejarah. Tambahan pula, cuti taklah panjang mana. Kalau tak, mungkin dah sampai Mekah. Eh. Eh. Maka, inilah sedikit coretan ikhlas dari Asy mengenai tempat-tempat yang kami jelajah sepanjang berada di Melaka. Hari Pertama: Check In Hotel – Pantai Klebang – River Cruise Prima Hotel, Melak