Skip to main content

Berhenti MENYIMPAN Duit Dalam Bank, Sebaliknya Mulakan...



Assalamualaikum wbt.

Harini Asy nak share sedikit tentang tips kewangan.

Sebelum Asy terangkan, Asy nak tegaskan bahawasanya tulisan ini adalah berdasarkan pengalaman. Bukanlah atas dasar kapasiti pakar kewangan atau penganilisis negara. Again, tulisan ini adalah berdasarkan pengalaman peribadi Asy.

Bagus Tak Menyimpan?

Eh, off course bagus sebab bila kita menyimpan, menunjukkan tahap "kesihatan" duit kita. 

Kalau asal gaji habis, tak dan nak simpan walaupun RM 10, kena cek balik cara perbelanjaan kita.

Berhenti Menyimpan di Bank!

Bank yang Asy maksudkan, adalah bank-bank biasa, contohnya Maybank, CIMB, BSN.

Kenapa kena stop menyimpan di bank?

Dividen rendah! Pulangan tak masyuk. Asy pernah buat uji kaji and this is real.

Asy buka account CIMB (Islamic Account) cardless (tanpa kad) dengan niat nak simpan dan nak tegah dari keluarkan duit tu. 

Sebab apa? Yelah, kalau duit dah simpan dalam bank yang tak ada kad, kan leceh nak keluarkan duit bagai. 

Niat asal nak buat-buat lupa kewujudan account tu pun tak boleh bila tengah sesak 😂😂😂. Dalam masa yang sama, husband Asy pakai Debit Kad CIMB. Jadi jumlah dividen bulanan yang dapat memang jauh beza.

Dividen CIMB Asy yang cardless tu jauh beza dengan CIMB husband yang pakai Debirlt Card. Asy bolej dapat profit main ringgit-ringgitlah, ikut berapa simpanan yang ada dalam akaun kita. Manakala monthly profit husband, main sen-sen saja. Tu pun jaaaaauh nau-nau dengan seposen.

Kalau Bank Islam lagi sendu. Tiap-tiap bulan dapat profit RM 0.01. Hahaha. Sedih betul tengok. 

Maybank, dia punya profit kang dy bagi hujung tahun nanti, bulan 12. Tapi still tak banyak jugak.

So, Tunggu Apa Lagi?

Move on guys! Tukarkan simpanan anda pada pelaburan, atau pada bank yang boleh offer high dividen.

🌟 Tabung Haji 🌟

Pilihan yang baguslah sebab bila duit masuk sini, majoriti tau yang kita akan dapat dividen yang agak tinggi. Dua tahun lepas, tak silap dividen sekitar 7% - 8%. Cuma dividen tahun lepas, 5% - 6%. 

Paling syok, simpanan dalam TH ni tak perlu risau zakat simpanan sebab TH dah bayarkan zakat simpanan kita tau!

🌟🌟 ASB 🌟🌟

ASB pun offer pulangan yang menarik juga, sebab ASB pun kan salah satu pelaburan juga. 

Berbeza dengan Tabung Haji, simpanan dalam ASB adalah tidak dizakatkan. So, kalau duit dah cukup nisab mengikut negeri untuk dizakatkam, boleh refer Lembaga Zakat negeri masing-masing tentang macam mana nak dizakatkan duit ASB tu.

🌟🌟🌟 Public Mutual 🌟🌟🌟

Yes, ini Asy bagi 🌟🌟🌟🌟🌟. The best investment ever. Public Mutual ni dia ada macam-macam produk investment tau. 

Paling penitng, carilah ejen yang tawarkan produk patuh syari'ah. Ayah Asy adalah ejen Public Mutual. So Asy memang tak ragu nak simpan since my dad is my agent. Hehehe. Ayah dah jadi ejen Public Mutual since 2009 kot kalau tak salah. Atau 2010. Either one la.

Pulangan dia memang syok habis! Last year, diorang bagi pulangan dalam lingkungan 14% dan this year turun sikit jadi 10%.

But still, the highest compare ASB & Tabung Haji. 

Tapi ingat ye. Asy dah pesan. Apa yang Asy ulis bukanlah atas nama pengalisis ekonomi ke apa. Sekadar atas pemerhatian yang dikongsi dari hati Asyrafiah kepada hati para pembaca.

Gittew.

So, jom kita ramai-ramai buat pelaburan di Public Mutual. Kalau tak tau nak rujuk siapa untum dapatkan nasihat investment dalam Public Mutual, boleh Whats App or call Ayah Asy,

Mr Ahmad Sabri bin Husin, 012 924 1516 😉

Luv,
Asyrafiah Sabri
An Investment Lovers'

Comments

  1. wah hebat gak cara ni...
    Boleh try buat...tq ya....share tips

    ReplyDelete
  2. simpanan penting untuk masa hadapan. tq untuk tips ni asy..

    ReplyDelete
  3. Wang simpanan mmg sangat penting untuk masa hadpan .. Bgus menabung ne .. Hehe sikit2 dlu .. Lama2 jadi bukit

    ReplyDelete
  4. Wah bgus info ni..tq nk try buat simpanan kt public matual la..tq

    ReplyDelete
  5. Bagusnya info ini. Suka simpan di tabung haji. Mulakan menyimpan dari kecil.

    ReplyDelete
  6. Waa..ini info yg sangat2 berguna💪

    ReplyDelete
  7. Waa..ini info yg sangat2 berguna💪

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

6 Perkara Best Travel dengan Bas Sani Express

Assalamualaikum wbt. Semalam, tamatlah sesi #teamrayaperlis dengan keluarga sebelah suami.  Korang still beraya lagi ke tu? Hehe takpe, raya kan sebulan. Entri kali ni, Asy just nak bagi review tentang perkhidmatan Bas Sani Express memandangkan kami menggunakan perkhidmatan bas awam untuk pulang ke Perlis. Sebab ETS habis, flight pula ya Allah, harga dekat nak sama gaji bulanan kami laki bini. First time raya dengan suami dan keluarga belah suami, jadi kalut sikitlah nak book kenderaan. Bas Sani ni pun alhamdulillah kamu dapat tang malam raya. Esok nak raya, kami dok takbir atas bas. Asalnya nak balik Jumaat malam atau Sabtu pagi, tapi tak ada rezeki sebab both time yang kami nak tu, tiket Sani Express dah fully-booked. Harga one way tiket untuk 1 dewasa ke Kangar ialah RM 57.80 Oh ya sebelum lupa. Asy book online saja tiket bas ni. Sebab stress dengan kesesakan Klang masa nak pergi walk-in beli tiket ETS, konon-kononnya nak balik naik ETS je. Lepas settle

Nafkah Zahir v/s Nafkah Batin

Bismillahirrahmanirrahiim Assalamualaikum wbt Happy New Year readers! Still valid lagi tak? Haha. Okay mohon ampun, mohon maaf. Berhabuk dah blog. Ucap New Year pun lambat. Sebab ada kekangan internet dan kekangan masa (alasan tapi ini betul-betul) Okay, Asy pernah janji kan nak share sedikit tentang nafkah zahir dan nafkah batin di FB. Sebenarnya, Asy masih terima mesej-mesej dari kawan-kawan yang sedikit bermasalah dengan nafkah zahir dan nafkah batin. Macam-macam cerita yang Asy terima. Taknak cakap panjang, Asy terangkan serba sedikit tentang nafkah. Apa Itu Nafkah? Nafkah ialah membelanjakan harta untuk diri sendiri dan orang di bawah tanggungannya. Orang dalam tanggungan secara ringkasnya ISTERI, ANAK-ANAK, HAMBA dan IBU BAPA YANG FAQIR. (Info lanjut boleh digali dalam kitab Raudah at-Talibiin & Fiqh al-Manhaji) Apa Dia Nafkah Zahir Isteri? Makan minum. Pakaian (baju jalan-jalan, baju raya, baju tidur, baju kerja) Duit poket bulanan

Itinerari 3 Hari 2 Malam di Melaka

Assalamualaikum wbt. Minggu lepas, Encik Fikri dan Puan Asyrafiah telah memanjangkan kaki-kaki mereka ke Melaka. Atau perkataan yang lebih tepat, kami telan ber shot-vacation   ke sana sempena cuti sebenarnya. Kalau tak cuti, tak sampailah ke Melaka dan berlama-lama. Inilah route map yang dipaparkan oleh Google Map. Kebetulan pula, cuti kami sama. Sekolah memang banyak cuti, tapi suami Asy bukanlah cikgu. Jadi, bersempena cuti yang boleh kata panjang sikitlah ni, kami plan untuk jalan-jalan ke Melaka sambil menyambut ulang tahun perkahwinan kami yang pertama. Alhamdulillah, sekejap saja dah setahun. Kenapa Pilih Melaka? Sebab kami dua-dua pencinta sejarah. Suka sejarah. Tambahan pula, cuti taklah panjang mana. Kalau tak, mungkin dah sampai Mekah. Eh. Eh. Maka, inilah sedikit coretan ikhlas dari Asy mengenai tempat-tempat yang kami jelajah sepanjang berada di Melaka. Hari Pertama: Check In Hotel – Pantai Klebang – River Cruise Prima Hotel, Melak