Skip to main content

Tips Cepat Sembuh Luka Bersalin bagi Ibu Berpantang


Assalamualaikum wbt semua!

Zuriat adalah satu pinjaman Allah yang tidak ternilai. Bila dah ada zuriat, bukan sahaja kesihatan si bayi kena diambil kira, tetapi kesihatan ibu juga.

Berpantang secara sendiri bukanlah satu perkara yang luar biasa. Dah ramai rupanya yang amalkan berpantang sendiri tanpa bantuan ibu bapa. Bukan apa, risau membebankan kudrat ibu bapa yang sudah tidak seberapa.

Jadi untuk entri harini, Asy nak kongsikan apa dia makanan yang tak boleh dimakan oleh ibu yang berpantang.

  • Kulit Ayam
Sebenarnya, kulit ayam ni bukan saja pantang pada ibu yang berpantang. Kita yang sihat pun tak boleh juga tau!

Sebab apa?

Kulit ayam ni dia mengandungi antibiotik, hormon atau racun yang memang susah nak musnah semasa kita masak kulit ayam ni.

Kesan kalau ibu mengandung ni makan kulit ayam, jadilah luka bersalin tu lambat nak sembuh, gatal dan boleh jadi sampai tahap bernanah-nanah tau!

Ngeri, kan?

Baik elak daripada jadi penyakit, ye dak?


  • Makanan Laut

Makanan laut ni macam biasalah, sotong, udang, ikan bawal dan lain-lain.

Sebab apa pulak tak boleh makan makanan laut ni?

Berkemungkinan, makanan laut ni mengandungi merkuri atau dioksin, yang mana kedua-dua ni boleh menjadikan luka bersalin tu jadi gatal dan memberikan kesan alahan yang teruk kepada ibu berpantang tu.

Selain daripada mengelakkan dua jenis makanan di atas, Asy sangat-sangat sarankan untuk ibu-ibu yang bakal berpantang supaya mewujudkan sebotol Vivix sebagai supplement tambahan untuk membantu luka cepat kering.

 Vitamin Keringkan Luka Bersalin
Inilah Vivix, si merah yang anggun dan berkhasiat!

Vivix yang sangat membantu dalam proses membaiki sel-sel yang baru selepas rosak memang sangat sesuai untuk diamalkan terutamanya kepada ibu yang berhajat mengeringkan luka dengan selamat dan semula jadi.

Apa Kata Mereka?

Testimoni 1 : Puan Zaleha Bersalin Secara Normal Menjadi Cergas,  Susu Meriah dan Jahitan Bersalin Pulih Kurang dari 10 Hari.


Testimoni 2 : Puan Zati Bersalin Secara Czer Amalkan Vivix, Muka Tak Pucat, Tak Rasa Letih dan Stress, Susu Meriah dan Luka Czer Cepat Sembuh!


Syoklah lepas bersalin pun cergas, luka pun cepat sembuh, kan?

Jadi kalau anda tercari-cari lagi apakah supplement sesuai untuk keringkan luka bersalin dengan bahan semulajadi dan membantu anda mengeringkan dalam masa yang singkat, Asy sangat-sangat mengesyorkan anda untuk consume Vivix.

Mesti ramai yang nak tau kan, harga Vivix ni. Meh Asy bagitau ye.

Kalau beli 1 botol, harga dia RM 475.00

Kalau beli 2 botol, harganya hanya RM 805.60

Paling syok, BELI 2 BOTOL VIVIX, PERCUMA YURAN KEAHLIAN YANG BERHARGA RM 68.90!

Fuh! Berapa banyak jimat daaaa.

Untuk konsultasi dan penerangan lanjut tentang Vivix, boleh hubungi Asy di 014 851 6241.

Luv,
Asyrafiah Sabri
Pencinta Vivix.

Comments

  1. Supaya badan cepat baik dan luka lekas sembuh, kenalah berhati-hati dalam pemilihan makanan semasa berpantang..Tak mau la kalau salah makan nanti, takut ada efek lain pulak kan? Nak jaga baby kecil, badan ibu kena lah cepat baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Ibu sihat. Baby sihat. Ayah gembira.😁

      Delete
  2. Macam2 sebenarnya untuk ibu berpantang merawat luka...
    Perkara paling penting jaga pemakanan...amalkan yang terbaik untuk diri sendiri...
    Amalkan vitamin shaklee tu bagus...bayi sihat ibu pon sihat juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannnn. Asy highlight yang ni sebab orang kita suka sangat dua benda ni. Hehehe

      Delete
    2. Kannnn. Asy highlight yang ni sebab orang kita suka sangat dua benda ni. Hehehe

      Delete
  3. Baru tahu kulit Ayam tu tak boleh
    Tq share 😍

    ReplyDelete
  4. cegumanes memang berpantang dengan ayam. selama tempoh pantang memang tak sentuh ayam. hehe. makan ikan sahaja dengan sayur-sayur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adudududuuuu hidup tanpa ayam macam pelik pulak. Kehkehkeh

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

6 Perkara Best Travel dengan Bas Sani Express

Assalamualaikum wbt. Semalam, tamatlah sesi #teamrayaperlis dengan keluarga sebelah suami.  Korang still beraya lagi ke tu? Hehe takpe, raya kan sebulan. Entri kali ni, Asy just nak bagi review tentang perkhidmatan Bas Sani Express memandangkan kami menggunakan perkhidmatan bas awam untuk pulang ke Perlis. Sebab ETS habis, flight pula ya Allah, harga dekat nak sama gaji bulanan kami laki bini. First time raya dengan suami dan keluarga belah suami, jadi kalut sikitlah nak book kenderaan. Bas Sani ni pun alhamdulillah kamu dapat tang malam raya. Esok nak raya, kami dok takbir atas bas. Asalnya nak balik Jumaat malam atau Sabtu pagi, tapi tak ada rezeki sebab both time yang kami nak tu, tiket Sani Express dah fully-booked. Harga one way tiket untuk 1 dewasa ke Kangar ialah RM 57.80 Oh ya sebelum lupa. Asy book online saja tiket bas ni. Sebab stress dengan kesesakan Klang masa nak pergi walk-in beli tiket ETS, konon-kononnya nak balik naik ETS je. Lepas settle

Nafkah Zahir v/s Nafkah Batin

Bismillahirrahmanirrahiim Assalamualaikum wbt Happy New Year readers! Still valid lagi tak? Haha. Okay mohon ampun, mohon maaf. Berhabuk dah blog. Ucap New Year pun lambat. Sebab ada kekangan internet dan kekangan masa (alasan tapi ini betul-betul) Okay, Asy pernah janji kan nak share sedikit tentang nafkah zahir dan nafkah batin di FB. Sebenarnya, Asy masih terima mesej-mesej dari kawan-kawan yang sedikit bermasalah dengan nafkah zahir dan nafkah batin. Macam-macam cerita yang Asy terima. Taknak cakap panjang, Asy terangkan serba sedikit tentang nafkah. Apa Itu Nafkah? Nafkah ialah membelanjakan harta untuk diri sendiri dan orang di bawah tanggungannya. Orang dalam tanggungan secara ringkasnya ISTERI, ANAK-ANAK, HAMBA dan IBU BAPA YANG FAQIR. (Info lanjut boleh digali dalam kitab Raudah at-Talibiin & Fiqh al-Manhaji) Apa Dia Nafkah Zahir Isteri? Makan minum. Pakaian (baju jalan-jalan, baju raya, baju tidur, baju kerja) Duit poket bulanan

Itinerari 3 Hari 2 Malam di Melaka

Assalamualaikum wbt. Minggu lepas, Encik Fikri dan Puan Asyrafiah telah memanjangkan kaki-kaki mereka ke Melaka. Atau perkataan yang lebih tepat, kami telan ber shot-vacation   ke sana sempena cuti sebenarnya. Kalau tak cuti, tak sampailah ke Melaka dan berlama-lama. Inilah route map yang dipaparkan oleh Google Map. Kebetulan pula, cuti kami sama. Sekolah memang banyak cuti, tapi suami Asy bukanlah cikgu. Jadi, bersempena cuti yang boleh kata panjang sikitlah ni, kami plan untuk jalan-jalan ke Melaka sambil menyambut ulang tahun perkahwinan kami yang pertama. Alhamdulillah, sekejap saja dah setahun. Kenapa Pilih Melaka? Sebab kami dua-dua pencinta sejarah. Suka sejarah. Tambahan pula, cuti taklah panjang mana. Kalau tak, mungkin dah sampai Mekah. Eh. Eh. Maka, inilah sedikit coretan ikhlas dari Asy mengenai tempat-tempat yang kami jelajah sepanjang berada di Melaka. Hari Pertama: Check In Hotel – Pantai Klebang – River Cruise Prima Hotel, Melak