Skip to main content

7 Sebab Kenapa Perlu Ambil Supplemen


 Assalamualaikum wbt semua!

Eh lama pulak tak update blog. Rindu pulak rasanya. Hehe. Dok fikir, apa nak update dalam blog.

Hari tu masa balik Perlis, kami sembang-sembang dengan Abang Roni yang merupakan seorang doktor (berapa lama Asy tak sure) tentang healty. Apa yang seronok bila sembang dengan beliau, ialah beliau suka share, tak bias dan tak hentam keromo bila orang sebut pasal supplement, bila orang tanya kaitan kesihatan dan supplement.

Beliau walaupun doktor, beliau kata supplement ni perlu diambil secara berterusan. Sebab yang kita consume secara bermusim tu ubat. 

Mungkin bila baca ni ada yang perjudis, 

"Ni doktor yang telan Shaklee lah ni yang dia rujuk ni."

Tak, okay? Abang Roni cakap diorang memang ambil supplement tapi bukan Shaklee.

So harini, Asy nak share dengan korang tentang KENAPA kena ambil supplement?



Dalam secara kita tak sedar, kita ni banyak sangat dah kena attack dengan persekitaran.

Asy ingat, masa sekolah rendah ke sekolah menengah. Pencemaran tu hanya ada 3, pencemaran air, pencemaran udara dan pencemaran bunyi.

Sekarang, yang tiga tu memang dah kompem. Belum lagi tambah pencemaran yang lain. Pencemaran bau. Belum dengan kita ni yang doplohpat jam berkepit dengan handphone, dengan tablet. 

Antara musuh dalam selimut yang kita tak sedar. Menjadikan kita makin tak endah tentang radikal bebas yang sangat-sangat dekat nak merosakkan sistem badan kita.


Okay, soalan mudahlah Asy nak tanya dan nak readers jawab (dalam hati). Berapa ramai kita yang makan makanan tak kisahlah yang kita masak sendiri ke, makan dekat luar ke. Dia memang yakin gila makanan dia tu cukup nutrisi untuk keperluan badan?

Contoh, kalau kita masak dengan cara over-cooked, masakan tu hilang nutrisinya. Tau ke tak tau?

Lagi satu, kita minum susu tujuannya nak bagi cukup kalsium. Tapi kita tau tak yang bahawasanya ada sebahagian susu kita minum tu secara tak langsung tinggi kandungan gula?

Yes, kita kadang terlepas pandanh benda-benda kecil tapi sangat penting untuk kesihatan badan.


Inilah hakikat yang kita perlu hadapi sekarang. Betapa kita nak green-plate dengan salad-salad segar, kita nak boost immune dengan buah-buahan tempatan, tapi halikatnya sayuran segar dan buah-buahan yang ranum yang kita nikmati hari-hari itu, tak terlepas dari bahan kimia atau racun serangga.

Racun serangga disembur pada buah-buahan tujuannya nak bunuh setangga dupaya tak mengganggu tumbesaran buah atau sayuran yang dijaga.

Kita pula dengan gembiranya makan sayur-sayuran hijau, dengan tujuan nak sihat. Sayur beracun, buah pun beracun. Sebab itulah supplement memainkan peranan untuk top-up nutrisi yang kurang dalam makanan kita.


Lepas makan, mengantuk. Pestu tertidur. Haiyyak! Lepas tu bangun, belek badan bila nak kurus. Sambung makan. Makan, makan dan makan. Bahaya oiiii.

Tu belum cerita yang hardcover makanan ringan. Keropok. Maggie. Cikedis. Kuih raya termasuk ke eh? Haha

Sebab tu kena bersenam. Zaman sekarang ni, zaman semua di hujug jari anda. Cari aja video Zumba ke apa ke yang berkenan di hati. Buat senaman. Kalau mampu pepagi nak jog doploh km ke, lagi afdhal.



Akuilah, yang kita ni tak mempunyai tabiat pemakanan yang sihat. Contoh, ayam dan ayam. Sayur tak nak makan, pahit. So, sayur tolak tepi. Buah tak nak makan.

Lepas dah tolak gaya pemakanan yang seimbang, pestu claim,

"Alah takpeeee. Iolz telan Shaklee. Makan Alfalfa dan Lechitin jew, kuruslah iolz. Tak payah beria jaga makan."

Kalau kau jumpa spesis macam atas tu, mohon jauhi sebab itu spesis yang perlu dihapuskan segera dari muka bumi. Kahkahkah.

Gelak, gelak jugak korang. Makan berkoyan-koyan dengan tak ambil peduli pemakanan seimbang, dan bergantung 150% kepada supplement Shaklee adalah cara yang salah sama sekali!

Makan kena seimbang, kemudian di TOPUP oleh Shaklee. Haaa, faham ke tak faham?


Makan dah jaga. Supplement pun consume cantik ikut jadual. Sekali, eh eh! Kuat neskepe. Untuk makluman semua ya, bahawasanya kaki neskepe ke atau apa-apa minuman yang berkafien yang lain sebenarnya adalah "peneutral" supplement anda. Tak kisah lah korang makan Qu Hijo ke, Samarida ke Shaklee ke. kafein dia berfungsi untuk kikis dan hakis vitamin-vitamin yang korang ambil daripada diserap dalam badan. Bagitu juga dengan pengambilan garam dan gula secara berlebihan. Memang akan ganggu badan nak serap nutrien tau!


Last but not least, peri pentingnya masak sendiri. Walaupun Asy tak pandai sangatlah masak-masak ni kan, at least we try our best especially sebagai isteri dan ibu untuk bagi air tangan sendiri kepada ahli keluarga.

Asy daripada kecil, memang mama ayah tak ajar untuk kami makan di luar. Jarang sangat-sangat-sangatlah nak makan di luar, kecuali keadaan terdesak. Contoh keadaan terdesak, balik dari kampung dan mama tak larat masak. Memang beli makanan di kedai.

Kenapa kena masak sendiri? Sebenarnya, bila masak sendiri, first of all kebersihan makanan tu mesti kita jaga. Sayur basuh. Ikan disiang dengan betul. Ayam dicuci sebelum masak. Telur pun dibasuh juga sebelum masuk kuali.

Lepas tu, bila kita masak, jangan sampai over-cooked tau! Bila makanan over-cooked, rosaklah segala mak nenek nutrien dalam makanan tersebut. Kalau korang layan cerita Masterchef tak kisahlah Amerika punya ke Malaysia punya ke, judge chef ni memang paling pantang kalau makanan over-cooked tau! Ada dalam satu episod Mastercgef of America, chef dia tengok, korek-korek sikit, bau-bau sikit, chf dia komen satu patah je,

"Over-cooked!"

Terus makanan tu dicampak dalam tong sampah. Fuh, nampak tak betapa mereka bukan setakat pentingkan rasa, tapi juga khasiat makanan tu.

Tulisan ni untuk peringatan bersama. Kita ni selalu bising nak sihat, nak kurus, nak mulus tapi bab fulus bising. Kenapa fulus? Yelah, selepas kita jaga pemakanan, jaga senam semua, tapi disebabkan 7 faktor tadi, maka perlulah berfulus-fulusan untuk topup nutrien badan dengan supplemen.

Jangan ditanya supplemen lain, Asy tak pakar. Asy hanya pakar dalam supplemen Shaklee sahaja. Jadi kalau mau tanya tentang Shaklee, sila-silalah WhatsApp Asy.

Jom ubah cara pemakanan kita supaya badan lebih sihat!

Luv,
Asyrafiah Sabri
Jom Sihat dengan Shaklee!

Comments

  1. dengan gaya hidup dan tabiat pemakanan sekarang, pengambilan suplemen menjadi keperluan. tapi, pastikan sebelum tu, pilih suplemen yang semulajadi supaya tiada masalah dikemudian hari

    ReplyDelete
  2. skarang ni susah mau tau sama ada kita memang ckup nutrisi everyday atau tidak.memang perlukan suplemen

    ReplyDelete
  3. AMAlkan emakanan yang terbaik iaitu makanan tambahan tu yang paling win
    KEsihatan pon terjamin sihat...

    ReplyDelete
  4. Suplemen skg bukan lagi pilihan tetapi wajib diambil untuk menampung keperluan nutrisi tubuh kita

    ReplyDelete
  5. Bukan lagi pilihan,tapi tahap wajib. Bukan tunggu sakit,baru nak ambil suplemen. Dari sekarang dah kena ambil untuk kesihatan diri. Mencegah lebih baik,lebih murah daripada mengubati.

    ReplyDelete
  6. Kalau kak Aya memang wajib la amik suplemen ni. Rasanya nda cukup dari makanan. Dah la masak pun suka suki, makan pun sayur biasa bukannya organik. Huhu banyak la sebab lain sama macam atas tu. Syukurlah datang kesedaran

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

6 Perkara Best Travel dengan Bas Sani Express

Assalamualaikum wbt. Semalam, tamatlah sesi #teamrayaperlis dengan keluarga sebelah suami.  Korang still beraya lagi ke tu? Hehe takpe, raya kan sebulan. Entri kali ni, Asy just nak bagi review tentang perkhidmatan Bas Sani Express memandangkan kami menggunakan perkhidmatan bas awam untuk pulang ke Perlis. Sebab ETS habis, flight pula ya Allah, harga dekat nak sama gaji bulanan kami laki bini. First time raya dengan suami dan keluarga belah suami, jadi kalut sikitlah nak book kenderaan. Bas Sani ni pun alhamdulillah kamu dapat tang malam raya. Esok nak raya, kami dok takbir atas bas. Asalnya nak balik Jumaat malam atau Sabtu pagi, tapi tak ada rezeki sebab both time yang kami nak tu, tiket Sani Express dah fully-booked. Harga one way tiket untuk 1 dewasa ke Kangar ialah RM 57.80 Oh ya sebelum lupa. Asy book online saja tiket bas ni. Sebab stress dengan kesesakan Klang masa nak pergi walk-in beli tiket ETS, konon-kononnya nak balik naik ETS je. Lepas settle

Nafkah Zahir v/s Nafkah Batin

Bismillahirrahmanirrahiim Assalamualaikum wbt Happy New Year readers! Still valid lagi tak? Haha. Okay mohon ampun, mohon maaf. Berhabuk dah blog. Ucap New Year pun lambat. Sebab ada kekangan internet dan kekangan masa (alasan tapi ini betul-betul) Okay, Asy pernah janji kan nak share sedikit tentang nafkah zahir dan nafkah batin di FB. Sebenarnya, Asy masih terima mesej-mesej dari kawan-kawan yang sedikit bermasalah dengan nafkah zahir dan nafkah batin. Macam-macam cerita yang Asy terima. Taknak cakap panjang, Asy terangkan serba sedikit tentang nafkah. Apa Itu Nafkah? Nafkah ialah membelanjakan harta untuk diri sendiri dan orang di bawah tanggungannya. Orang dalam tanggungan secara ringkasnya ISTERI, ANAK-ANAK, HAMBA dan IBU BAPA YANG FAQIR. (Info lanjut boleh digali dalam kitab Raudah at-Talibiin & Fiqh al-Manhaji) Apa Dia Nafkah Zahir Isteri? Makan minum. Pakaian (baju jalan-jalan, baju raya, baju tidur, baju kerja) Duit poket bulanan

Itinerari 3 Hari 2 Malam di Melaka

Assalamualaikum wbt. Minggu lepas, Encik Fikri dan Puan Asyrafiah telah memanjangkan kaki-kaki mereka ke Melaka. Atau perkataan yang lebih tepat, kami telan ber shot-vacation   ke sana sempena cuti sebenarnya. Kalau tak cuti, tak sampailah ke Melaka dan berlama-lama. Inilah route map yang dipaparkan oleh Google Map. Kebetulan pula, cuti kami sama. Sekolah memang banyak cuti, tapi suami Asy bukanlah cikgu. Jadi, bersempena cuti yang boleh kata panjang sikitlah ni, kami plan untuk jalan-jalan ke Melaka sambil menyambut ulang tahun perkahwinan kami yang pertama. Alhamdulillah, sekejap saja dah setahun. Kenapa Pilih Melaka? Sebab kami dua-dua pencinta sejarah. Suka sejarah. Tambahan pula, cuti taklah panjang mana. Kalau tak, mungkin dah sampai Mekah. Eh. Eh. Maka, inilah sedikit coretan ikhlas dari Asy mengenai tempat-tempat yang kami jelajah sepanjang berada di Melaka. Hari Pertama: Check In Hotel – Pantai Klebang – River Cruise Prima Hotel, Melak